نقش نگرش عمومی به اخلاق در فعالیت حرفهای کارکنان صنعت هتلداری
|
داود کیاکجوری*1، سیّد محمّد میرتقیان رودسری1 |
1- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس |
|
چکیده: (5156 مشاهده) |
زمینه: اخلاق کاری مهمترین عامل در موفقیت صنعت هتلداری میباشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش نگرش عمومی به اخلاق در فعالیت حرفهای کارکنان و نیز تأثیر عوامل جمعیتشناختی بر اخلاق کاری آنها در مجموعه هتلهای پارسیان رامسر، صورت پذیرفته است.
روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق را کارکنان واحدهای پذیرش، صندوق، تشریفات و غذا و نوشابه، خانهداری، و حراست و انتظامات، به تعداد 105 نفر تشکیل دادند که از میان آنها 82 نفر با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها از طریق دو پرسشنامه استاندارد جمعآوری شدند. در تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی اسپیرمن، تحلیل رگرسیون خطی، تحلیل عاملی تأییدی و آزمونهای یومنویتنی و کروسکال والیس استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد که بین متغیرهای نگرش عمومی کارکنان به اخلاق و اخلاق کاری آنها و تمامی ابعاد آن همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشخص گردید که تفاوت معناداری میان عوامل جنسیت، گروه سنّی و سطح تحصیلات با اخلاق کاری کارکنان وجود دارد.
نتیجه گیری: بهطورکلی نگرش عمومی کارکنان به اخلاق بر فعالیت حرفهای آنها در صنعت هتلداری تاثیرگذار میباشد؛ یعنی میتوان از طریق درک نگرش عمومی به اخلاق، به پیشبینی و تبیین اخلاق حرفهای و ابعاد آن پرداخت. همچنین با توجه به وجود تفاوت معنادار میان عوامل جنسیت، گروه سنّی و سطح تحصیلات با اخلاق کاری، این موضوع باید برای مدیران هتل مهم تلقی شود که تمامی ویژگیهای کارکنان خود را بشناسند و همین مقدار کم از انحرافهای رفتار حرفهای را به صفر برسانند.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق کاری کارکنان، صنعت هتلداری، فعالیت حرفهای، نگرش عمومی به اخلاق |
|
متن کامل [PDF 231 kb]
(2650 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/7/21 | پذیرش: 1395/7/21 | انتشار: 1395/7/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|