رابطه جهت گیری اخلاقی با جامعه پذیری حرفه ای دانشجویان حسابداری مقاطع تحصیلات تکمیلی
|
سمانه رفاهی بخش* |
گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران |
|
چکیده: (277 مشاهده) |
زمینه: موضوع جامعه پذیری حرفه ای در حسابداری بسیار با اهمیت است. عدم انتقال ارزشهای حرفهای به دانشجویان حسابداری ممکن است هم به حرفه و هم به دانشجویان آن آسیب برساند. افراد باید خود را با تمام ارزشها و هنجارهای حرفه انتخابی خود تطبیق دهند. مطالعه جنبههای مختلف جامعه پذیری حرفهای و عوامل موثر بر آن میتواند زمینه ای برای بهبود حرفه را فراهم کند. هدف این مقاله مطالعه رابطه بین جهتگیری اخلاقی با جامه پذیری حرفه ای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی حسابداری میباشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حسابداری کل کشور است که برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری دردسترس استفاده گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شدهاست. داده های استخراج شده از 284 پرسشنامه جمع آوری شده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش رابطه معنادار جهتگیری اخلاقی با جامع هپذیری حرفه ای را تایید مینماید. به عبارتی دیگر ایدهآل گرایی اخلاقی به صورت مثبت و معنیداری با جامعهپذیری حرفه ای ارتباط دارد این در حالی است که رابطه نسبی گرایی اخلاقی با جامعه پذیری حرفهای منفی و معنیدار میباشد.
نتیجه گیری: با توجه با اینکه دانشجویان از طریق سیستم آموزش عالی با این حرفه آشنایی پیدا میکنند و جهت گیری اخلاقی با فرآیند جامعهپذیر شدن آنها ارتباط معناداری دارد، لذا مداخلات آموزشی موثرتر، در سطح دانشگاه برای بهبود و ارتقای آگاهی دانشجویان نسبت به مباحث اخلاقی و توجه به جامعهپذیری حرفهای امری ضروری است. |
|
واژههای کلیدی: ایده آل گرایی، جامعه پذیری حرفه ای، جهت گیری اخلاقی، نسبی گرایی |
|
متن کامل [PDF 477 kb]
(176 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/2 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|