[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 96-89 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه جهت گیری اخلاقی با جامعه پذیری حرفه ای دانشجویان حسابداری مقاطع تحصیلات تکمیلی
سمانه رفاهی بخش
گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (809 مشاهده)
زمینه: موضوع جامعه ­پذیری حرفه ­ای در حسابداری بسیار با اهمیت است. عدم انتقال ارزش­های حرفه­ای به دانشجویان حسابداری ممکن است هم به حرفه و هم به دانشجویان آن آسیب برساند. افراد باید خود را  با تمام ارزش­ها و هنجارهای حرفه انتخابی خود تطبیق دهند. مطالعه جنبه­های مختلف جامعه ­پذیری حرفه­ای و عوامل موثر بر آن می­تواند زمینه ­ای برای بهبود حرفه را فراهم کند. هدف این مقاله مطالعه رابطه بین جهت­گیری اخلاقی با جامه پذیری حرفه ­ای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی حسابداری می­باشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حسابداری کل کشور است که برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه­گیری دردسترس استفاده گردید. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه ­های استاندارد استفاده شده­است. داده ­های استخراج شده از 284 پرسشنامه جمع­ آوری شده با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: نتایج پژوهش رابطه معنادار جهت­گیری اخلاقی با جامع ه­پذیری حرفه ­ای را تایید می­نماید. به عبارتی دیگر ایده­آل­ گرایی اخلاقی به صورت مثبت و معنی­داری با جامعه­پذیری حرفه ­ای ارتباط دارد این در حالی است که رابطه نسبی­ گرایی اخلاقی با جامعه ­پذیری حرفه­ای منفی و معنی­دار می­باشد.
 نتیجه ­گیری: با توجه با اینکه دانشجویان از طریق سیستم آموزش عالی با این حرفه آشنایی پیدا می­کنند و جهت گیری اخلاقی با فرآیند جامعه­پذیر شدن آن­ها ارتباط معناداری دارد، لذا مداخلات آموزشی موثرتر، در سطح دانشگاه برای بهبود و ارتقای آگاهی دانشجویان نسبت به مباحث اخلاقی و توجه به جامعه­پذیری حرفه­ای امری ضروری است.
واژه‌های کلیدی: ایده آل گرایی، جامعه پذیری حرفه ای، جهت گیری اخلاقی، نسبی گرایی
متن کامل [PDF 477 kb]   (402 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/2 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between Ethical Orientation and Professional Socialization of Accounting Students. Ethics in Science and Technology 2022; 17 (3) :89-96
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2758-fa.html

رفاهی بخش سمانه. رابطه جهت گیری اخلاقی با جامعه پذیری حرفه ای دانشجویان حسابداری مقاطع تحصیلات تکمیلی. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (3) :89-96

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2758-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4652