[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( 11-1391 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 64-54 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مشروعیت اجتماعی در ایجاد کارایی سازمان
سهیلا خدامی، بهاره اصانلو، حمید مرادی
چکیده:   (2863 مشاهده)
زمینه: نظریه نهادی نوین نشان می‌دهد که سازمان‌ها براساس پذیرش فشارهای نهادی (اجباری، هنجاری و تقلیدی) به‌طور اجتماعی مشروعیت، منابع و بقا کسب می‌کنند. این نظریه، عملیات سازمان را در بُعد راهکاری و نهادی به‌عنوان پاسخ به فشارهای رقابتی و نهادی توضیح می‌دهد. برخی صاحب‌نظران انتقاداتی بدین‌گونه بیان می‌نمایند که مشروعیت حاصل از نظریه نهادین بیشتر جنبه اجتماعی دارد و به ارتقای کارایی سازمان کمکی نمی‌نماید، درواقع بیان می‌کند که مشروعیت و کارایی دو هدف کاملاً متناقض هستند. در پاسخ به این انتقادات هدف این مقاله بررسی نقش مشروعیت حاصل از نظریه نهادی نوین بر ایجاد کارایی سازمان است که بدین‌منظور نظریه نهادی نوین با نظریه هزینه مبادله برای بررسی این مسأله تلفیق شده و الگویی براین‌اساس ارائه شده است.
 
روش کار: تحقیق حاضر از نظر هدف، توسعه‌ای و از نظر روش، پیمایشی- تحلیلی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق مذکور دو بانک خصوصی اقتصاد نوین و پارسیان در شهر تهران می‌باشد.
 
نتیجه‌گیری: این مقاله به این نتیجه رسیده است که نتایج حاصل شده از تعریف مجدد نظریه نهادی نوین با الزامات محیطی جدید سازگار است. یعنی مشروعیت و کارایی دو هدف متناقض نیستند و نظریه نهادی نوین می‌تواند در کنار نظریه هزینه مبادله به‌عنوان رویکردی که ایجاد کارایی را توضیح می‌دهد، ارائه شود. درواقع نتیجه‌گیری می‌شود که کارایی می‌تواند علاوه‌بر منابع قبلی ارائه شده، از طریق جلب مشروعیت نیز حاصل شود.
واژه‌های کلیدی: مشروعیت اجتماعی، نظریه نهادی نوین، نظریه هزینه مبادله، کارایی
متن کامل [PDF 360 kb]   (878 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/7 | پذیرش: 1396/7/7 | انتشار: 1396/7/7
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Role of Social Legitimacy in the Organization’s Efficiency. Ethics in Science and Technology 2013; 7 (4) :54-64
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-677-fa.html

خدامی سهیلا، اصانلو بهاره، مرادی حمید. نقش مشروعیت اجتماعی در ایجاد کارایی سازمان. اخلاق در علوم و فناوری. 1391; 7 (4) :54-64

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-677-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( 11-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657