رابطۀ اخلاق پولی و ادراک اخلاقی دانشجویان حسابداری با درک اقدامات تردیدآمیز
|
مرجان عاطفی، الهه برزگر |
|
|
چکیده: (3491 مشاهده) |
زمینه: امروزه فعالیتهای متقلبانه اثرات مخربی بر سرمایهگذاری و بازارهای مالی گذاشتهاند و تقلب، جعل و دستکاری مغرضانه در اسناد و دیگر رفتارهای سوء حرفهای منجر به افزایش عدم اعتماد عمومی به حرفه حسابداری شده است. بر این اساس، حسابداران باید بتوانند با فشارهایی که از طرف خودشان و یا منابع خارجی وجود دارد مقابله کنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین اخلاق پولی و ادراک اخلاقی دانشجویان حسابداری با درک رویدادها و اقدامات تردیدآمیز حسابداری است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاههای استان فارس میباشد، که از میان آنها 435 نفر، به روش تصادفی ساده، به عنوان نمونه تحقیق، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این بررسی پرسشنامه بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونکولموگروف-اسمیرنوف و آزمونهای همبستگی اسپیرمن و پیرسون استفاده گردید.
یافتهها: نتایج بررسی نشان داد که ارتباط مثبت و معنیداری بین اخلاق پولی (پولدوستی) و ادراک اخلاقی دانشجویان حسابداری با درک آنها نسبت به رویدادهای تردیدآمیز و متقلبانه حسابداری وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به رابطۀ اخلاق پولی و ادراک اخلاقی دانشجویان حسابداری با درک اقدامات تردیدآمیز، به نظر میرسد ضروری است که مراجع حرفهای بر آموزش اصول اخلاق پولی دانشجویان و نحوه اجرا و استفاده از این اصول در مواجه با رویدادهای تردیدآمیز و متقلبانه حسابداری تأکید نمایند و مباحث درسی اخلاقی را در کنار سایر مباحث تخصصی به دانشجویان حسابداری در نظر بگیرند.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق پولی، ادراک اخلاقی، اقدامات تردیدآمیز |
|
متن کامل [PDF 169 kb]
(1595 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/20 | پذیرش: 1396/6/20 | انتشار: 1396/6/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|