تحلیل رابطه رعایت اخلاق در باشگاههای بدنسازی با رفتار ورزشکاران
|
بهزاد ایزدی، رسول مرادی هزاری، شادی عبداللهی |
|
|
چکیده: (3467 مشاهده) |
زمینه: رعایت اصول اخلاقی از سوی عوامل اجرایی کسبوکارهای کوچک میتواند در شکلدهی رفتار مشتریان و حفظ آنها تأثیر داشته باشد. از این رو، هدف از پژوهش حاضر تحلیل رعایت اخلاق در باشگاههای بدنسازی با رفتار مصرفی ورزشکاران بود.
روش: تحقیق حاضر کاربردی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق ورزشکاران باشگاههای بدنسازی استان کردستان بود و نمونه آماری بهصورت تصادفی 305 نفر انتخاب شدند. از پرسشنامۀ محققساخته به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 93/0 بهدست آمد. دادههای تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری در محیط نرم افزار AMOS و SPSSمورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که شاخصهای برازش مطلوب و نشان دهندۀ تأیید مدل پژوهش بود. با توجه به نتایج، رفتارهای اخلاقی عوامل اجرایی روی رفتارهای مصرفی ورزشکاران تأثیرگذار بود (74/0). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای رفتار اخلاقی (به جز مسئولیتپذیری)، رابطۀ معناداری با متغیرهای رفتار مصرفی داشتند.
نتیجهگیری: رفتار اخلاقی و رعایت اصول آن از عوامل مؤثر بر رفتار مصرفی مشتریان به ویژه در محیطهای ورزشی و باشگاههای بدنسازی میباشد و به فعالان این حوزه در رسیدن به اهداف اقتصادی و ورزشی خود کمک شایانی خواهد کرد.
|
|
واژههای کلیدی: رفتار اخلاقی، رفتار مصرفی، ورزشکار، باشگاههای بدنسازی |
|
متن کامل [PDF 194 kb]
(2553 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/20 | پذیرش: 1396/6/20 | انتشار: 1396/6/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|