تحلیل نقش میانجی امید به تحصیل در رابطه بین اخلاق حرفهای تدریس و عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی
|
نسرین عزیزیان کهن*، ماهرخ دهقانی، گوهر نصرتی |
|
|
چکیده: (2707 مشاهده) |
زمینه: هدف این پژوهش تحلیل نقش میانجی امید به تحصیل در رابطه بین اخلاق حرفهای تدریس و عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی (207 نفر) دانشگاه محقق اردبیلی بود که با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری در دسترس 180 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اخلاق حرفهای تدریس، امید به تحصیل و عملکرد تحصیلی استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامهها مورد تأیید اساتید صاحبنظر قرار گرفته و پایایی آنها به ترتیب 88/0، 85/0، 78/0 بهدست آمد. روش تجزیه و تحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری بود که در تحلیل از نرم افزارهایSPSS 22 و LISREL 8.8 استفاده شد.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد ارتباط اخلاق حرفهای تدریس با امید به تحصیل و عملکرد تحصیلی معنیدار بوده و بهترتیب با بتای 53/0 و 36/0 اثر مستقیم دارد، همچنین ارتباط امید به تحصیل با عملکرد تحصیلی معنیدار بوده و با بتای 47/0 اثر مستقیم دارد. نقش واسطهای امید به تحصیل در رابطه اخلاق حرفهای تدریس و عملکرد تحصیلی نیز با بتای 16/0 معنیدار بود.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان گفت که اخلاق حرفهای تدریس و امید به تحصیل از متغیرهای مهم و مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان میباشد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای تدریس، امید به تحصیل، عملکرد تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 249 kb]
(843 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/5 | پذیرش: 1397/12/5 | انتشار: 1397/12/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|