اخلاق حرفهای در تعاونیهای کشاورزی
|
محمدباقر آرایش*، محسن موسایی، ناهید احسانی |
|
|
چکیده: (2358 مشاهده) |
زمینه: تعاونیها بهعنوان اشکال متفاوتی از کسبوکار تلقی میشوند که بر همکاری جمعی اعضاء جهت دستیابی به اهداف سازمانی تأکید میکنند. اعتماد، قلب یک تعاونی کشاورزی بوده و پایه و اساس اعتماد، اخلاق است. این مطالعه، چرایی توجه به اخلاق را در تعاونیها مورد بررسی قرار میدهد. تأکید بر رفتار اخلاقی کسب و کار، میتواند به افتراق و یا تقویت تعهد و وفاداری اعضاء تعاونیها کمک نماید. در این مطالعه به چالشها و چارههای اخلاق حرفهای در تعاونیهای کشاورزی توجه شده است.
نتیجهگیری: وجود فشارهای زیاد به مدیران تعاونیها برای دستیابی به بالاترین پس انداز و سود، اداره تعاونیها بهمثابه یک شرکت خصوصی از سوی تعدادی از مدیران، وجود تعداد زیاد رقبا و کمبود مشتری، افزایش پیچیدگیهای بازار، الزامهای تغییر ساختار بخش کشاورزی و کاهش سوددهی مزارع از مهمترین محرکهای بروز رفتارهای غیراخلاقی در حوزه مدیریت تعاونیهای کشاورزی هستند. اکثریت تعاونیهای کشاورزی با چالشهایی غیراخلاقی نظیر طفره رفتن از مسئولیتهای شغلی، روابط و معاملات تجاری با خویشاوندان، دوستان و ...، پاداشهای فروش، قیمتگذاری و تجربه تجارت غیرقانونی مواجه هستند. مدیریت اخلاقیات، شناسایی موضوع، توضیح ارزشها، تصمیمگیری اثربخش، حمایت سازمانی و تعهد مهمترین اقدامات سازمانی جهت بهبود فرایند اخلاقی در تعاونیهای کشاورزی هستند.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، تعاونیهای کشاورزی، تقویت اخلاق، چالشهای اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 189 kb]
(1173 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/11/30 | پذیرش: 1397/11/30 | انتشار: 1397/11/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|
|
|
نظرات کاربران |
نظر ارسال شده توسط نام یا پست الکترونیک در تاریخ 1398/11/1 |
mona.sangnian@gmail..com |
|