ارتباط جوکاری اخلاقی و هویت سازمانی کارکنان
|
حسن وحیدی نسب، بهناز مهاجران، علیرضا قلعه ای، حسن قلاوندی |
|
|
چکیده: (3119 مشاهده) |
زمینه: هویت سازمانی بهخاطر اهمیتی که دارد؛ امروزه مورد توجه خاصی قرار گرفته است؛ این پژوهش بهمنظور شناسایی رابطه هویت سازمانی و هر یک از ابعادش با جو کاری اخلاقی و هر یک از مؤلفههای آن انجام شد.
روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری دانشگاههای فردوسی و علوم پزشکی مشهد بود. نمونه آماری 465 نفر از جامعه آماری فوق در سال 95 بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. آنان پرسشنامههای هویت سازمانی و جو کاری اخلاقی را تکمیل کردند؛ برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش آماری همبستگی کانونی، به کمک نرمافزار SPSS نسخه 23 استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که بین هویت سازمانی و هر یک از مؤلفههای آن با جو کاری اخلاقی و هر یک از ابعاد آن ارتباط معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: بین یافتههای حاصل و نتایج دیگر پژوهشهای انجام شده در این حوزه همسویی و همخوانی نزدیکی وجود داشت؛ لذا جهت توسعه و تعمیق هویت سازمانی کارکنان، پیشنهاد میگردد؛ مسئولین و دستاندرکاران دانشگاهها، بیش از پیش زمینههای تعالی سطح جوکاری اخلاقی را در بین کارکنان و در فضای حاکم بر محیط دانشگاهها، فراهم کنند. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، جوکاری اخلاقی، هویت سازمانی |
|
متن کامل [PDF 186 kb]
(1502 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/12/1 | پذیرش: 1396/12/1 | انتشار: 1396/12/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|