رابطۀ تفکر انتقادی و نوآوری سازمانی با میانجی گری اخلاق سازمانی
|
فرشید اشرفی سلیم کندی، حسن قلاوندی، علیرضا قلعه ای |
|
|
چکیده: (1446 مشاهده) |
زمینه: «تفکر انتقادی» « اخلاق سازمانی» و «نوآوری سازمانی» جزو متغیرهایی هستند که در مدیریت سازمانی موردتوجه اصلی محققان بوده و هست. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و نوآوری سازمانی با میانجی گری اخلاق سازمانی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه می باشد.
روش کار: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی - همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل 630 نفر کارمندان دانشگاه ارومیه، بودند که تعداد 230 نفر آنها از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای موردنیاز با استفاده از سه پرسشنامۀ استاندارد تفکر انتقادی، اخلاق سازمانی و نوآوری سازمانی جمعآوری و با استفاده از آزمون آماری مدل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (pls) برای فرضیههای پژوهشی تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که تفکر انتقادی توان تبیین تغییرات اخلاق سازمانی و نوآوری سازمانی را به ترتیب به میزان 67 و 46 درصد را دارد. 60 درصد از تغییرات نوآوری سازمانی را اخلاق سازمانی تشریح مینماید. هم چنین تفکر انتقادی توان تبیین نوآوری سازمانی از طریق نقش میانجی اخلاق سازمانی را به میزان 40 درصد را دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج آماری، کلیه فرضیات تحقیق تأیید و این نتیجه کلی پژوهش حاصل گردید که اخلاق سازمانی بین رابطه تفکر انتقادی و نوآوری سازمانی نقش میانجی را دارد.
|
|
واژههای کلیدی: تفکر انتقادی، اخلاق سازمانی، نوآوری سازمانی |
|
متن کامل [PDF 901 kb]
(902 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/4/2 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|